De spørgsmål kredser sikkert i dit hoved lige nu. Og lad mig svare dig med et spørgsmål:

Rekrutterer I internationale medarbejdere til din virksomhed? Hvis det er tilfældet, så véd I sikkert allerede, at dét er en manøvre, der kræver ekstra ressourcer. Dertil kommer, at det ikke altid er alle nye, udenlandske kolleger, der bliver i ansættelsesforholdet i en lang periode. Det kan skyldes flere ting, men en væsentlig udfordring er ofte, at de kan ende med at blive både gul og blå i panden af alle de barrierer, de støder imod, hvilket kan resultere i, at de kvitter jobbet og forlader virksomheden. Og det bliver dyrt: Det koster både den tid og de penge, I har investeret i tiltrækning og rekruttering, men også i den tabte kompetence, som I forventede at berige jeres virksomhed med. Investeringer som nu bare fordufter ud i horisonten.

 

Heldigvis er der meget, I kan gøre for at sikre jer, at jeres udenlandske medarbejdere ikke blot kommer med ombord, men at de rent faktisk også bliver siddende i båden. Og her kommer onboarding ind i billedet. Til dit første spørgsmål er svaret: Ja, det kan det godt betale sig at bruge både tid og penge på en veltilrettelagt onboarding. For ressourcerne kommer mangefold igen i form af fastholdte medarbejdere, som gennemfører den opgave de er ansat til, og måske endda yderligere fordi de kan komme med nye idéer og tilgange til opgaveløsninger. 

 

Til dit næste spørgsmål: ”Hvad er onboarding?” giver jeg dig her 3 enkle eksempler på aktiviteter, der understøtter en god onboarding:

 

  • Rotationer: Indfør rotationsordninger ved bordene i kantinen til frokost. Så undgår I situationer, hvor man altid sidder ved dem, man kender og arbejder sammen med. Alle åbner mere op – også overfor nye kollegaer. Samtidigt kan de skiftende sidemakkere få gang i en snak om andre ting end dagens arbejdsopgaver: fx fritidsinteresser, film, planer for weekenden. 

 

  • Inviter ind: Har man først talt fritid og weekendplaner ved kantinebordet, ligger næste skridt lige for. Udnyt den nysgerrighed, som spirer af samtalerne, og invitér den internationale medarbejder med. Skal man føle sig hjemme og trives i et nyt land, skal man have venner og interesser efter fyraften. Jeres virksomhed kan bygge bro mellem arbejde og fritid med en række arrangementer som fx fyraftenmøder, sport, fredagsbar og kagedage.

 

  • Sprog: Det kan ikke siges for tydeligt: Sproglig formåen er alfa-og-omega for, at den nye medarbejder falder til. Ofte kan utålmodigheden med de søgende sætninger og den vaklende udtale få os til at slå over i engelsk – men her er det vigtigt, at blive på ”dansk-sprog-sporet”. Bliver det for anstrengende i starten, kan I lave en ramme, for eksempel: Vi taler hele tiden dansk til frokosten. For de virksomheder, der har engelsk som business language, bliver sådan nogle rammer ekstra vigtige: For de skal både sikre, at jeres udenlandske og danske medarbejdere får praktiseret det erklærede forretningssprog, dvs. engelsk. Samtidigt skal de skabe rum for, at de internationale ansatte får mulighed for at høre og træne dansk i hverdagen.

 

Der er mange flere redskaber i onboarding-værktøjskassen, men fælles for dem er, at de kun virker, hvis alle medarbejdere og ledere er med: Onboarding er et fælles ansvar. 


Translate »